مک‌کال با ملاقات مقام‌های آمریکایی با طالبان برای عادی‌سازی این گروه مخالف است

رئیس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا می‌گوید تعامل با طالبان هیچ تغییری در آن‌ها ایجاد نکرده است

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا‌ــ AFP

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، می‌گوید مقام‌های دولت آمریکا نباید با طالبان ملاقات و گفت‌و‌گو کنند.

او در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که وب‌سایت این کمیته روز دوشنبه آن را منتشر کرد، نوشت: طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت با وجود تعامل با ایالات متحده، رفتار بدتری داشته‌اند: «امروز طالبان با گروگان گرفتن آمریکایی‌ها، اخلال در تلاش‌ها برای کمک‌های بشردوستانه، انتصاب مقام‌های القاعده در پست‌های دولتی و وضع قوانین سختگیرانه فزاینده در مورد زنان از جمله منع آن‌ها از تحصیل بالاتر از کلاس ششم همچنان به کارشان ادامه می‌دهند. ایالات متحده باید جامعه جهانی را برای ایجاد اصلاحات در صفوف طالبان رهبری کند، نه اینکه در پی عادی‌سازی روابط با این گروه باشد.»

مک‌کال در این نامه می‌افزاید: از زمان خروج فاجعه‌آمیز ایالات متحده از افغانستان، هیچ مقام دولتی این کشور به افغانستان سفر نکرده است اما مقام‌های ایالات متحده هر هفته با نمایندگان طالبان در قطر ملاقات و برای اطمینان از ادامه تخلیه آمریکایی‌ها و متحدان افغان ما از آن کشور مذاکره می‌کنند. این جلسات هفتگی نیاز به تعامل بین ایالات متحده و طالبان را براورده می‌کند.

 مک‌کال سپس یادآور شد که اخیرا برخی مقام‌های خارجی سفر به افغانستان را آغاز کرده‌اند که باعث می‌شود روابط با طالبان عادی‌سازی شود؛ از جمله یک نماینده مجلس بریتانیا که به این کشور سفر کرد و کوشید نقض فاحش حقوق بشر را که طالبان هر روز مرتکب می‌شوند کم‌اهمیت جلوه دهند که بالاخره مجبور به عذرخواهی شد.

به باور رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، سفر به افغانستان باعث مشروعیت‌بخشی به طالبان می‌شود، در حالی که آنان بی‌وقفه در حال سرکوب شدید زنان‌اند و با القاعده هم ارتباطی نزدیک دارند: «این سفرها هیچ تاثیری بر منافع آمریکا ندارد و تنها حاصل آن تقویت حکومت طالبان است.»

مک‌کال در پایان تصریح کرد: هرگونه تلاش مقام‌های ایالات متحده برای سفر به افغانستان تحت سلطه طالبان خیانت به جان‌باختگانی است که به دست این گروه از بین رفته‌اند و همچنان خیانت به روزگار بد میلیون‌ها افغانی است که همچنان به یک افغانستان آزاد، مرفه و دموکراتیک امیدوارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد نامه مایکل مک‌کال بیشتر واکنشی به سفر توبیاس الوود، نماینده مجلس بریتانیا به افغانستان، است. الوود چند روز قبل، از سفرش به افغانستان ویدیویی منتشر کرد که در آن از عادی بودن جریان زندگی در افغانستان تحت سلطه طالبان، بهتر شدن امنیت و مسائلی حرف زد که به نفع طالبان بود. او از دولت بریتانیا خواست رابطه با طالبان را بیشتر و حتی سفارت بریتانیا را در کابل دوباره فعال کند.

اظهارات توبیاس الوود با واکنش‌های فراوانی روبرو شد و بسیاری او را به سفیدنمایی طالبان که تمامی حقوق زنان را از آنان گرفته‌اند، متهم کردند. این واکنش‌ها به اندازه‌ای گسترده بودند که الوود مجبور به عذرخواهی شد و آن ویدیو تبلیغی را هم حذف کرد.

با اینکه هیچ کشوری در جهان هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند، تعدادی از کشورها روابط نزدیکی با طالبان دارند. اکثر کشورهای همسایه افغانستان در تلاش‌اند روابطشان با طالبان را بهتر کنند و برخی ساختمان سفارتخانه‌ افغانستان در کشورشان را در اختیار طالبان قرار داده‌اند. برخی کشورهای غربی هم می‌گویند برای تداوم کمک به مردم افغانستان، برقراری روابط نزدیک به طالبان ضروری است. با این حال حتی کشورهای دوست طالبان نیز از گسترش پایگاه‌های آموزشی تروریست‌ها در خاک افغانستان نگران‌اند و می‌گویند این کشور بار دیگر به کانون تربیت تروریست‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

بیشتر از جهان